Aug
31
2010

Hemsidor är en vetenskap

Förr var att göra en hemsida ganska enkelt. Dom flesta kunde göra en enkel hemsida, uppdatera och sköta hemsidan utan större problem. Självklart har utvecklingen gjort att det idag är väldigt enkelt att sköta en hemsida med hjälpa av bra system som WordPress och Joomla med flera. Det som däremot har blivit betydligt mer komplicerat är analysen av besökarna på en hemsida. Olika beteenden och mönster och hur vi ska hantera dessa är oerhört komplext och kräver allt mer kunskap inte bara om hemsidor men även om avancerad vetenskap om beetenden hos kunder och användare.

Jag får ofta frågan om hur man får en person att handla på en webshop till exempel. Här finns inget självklart svar men det finns dock många knep att tillgå som är beprövade både på internet och i daglighandeln. På en affär till exempel finns många väl utvecklade strategier för att personer ska handla mer, de flesta av dessa strategier märker du som konsument inte ens av. Det du däremot gör är att du faller offer för dem. Visste du till exempel att en korg med produkter framme vid kassan gör att de flesta människor faktiskt köper något ur den korgen. Varför? Här finns alltså ett knep att ta till när man gör en kundvagnsprocess på en webshop. Hur kan man överföra korgen till webshoppen?

Related Posts

About the Author:

3 Comments + Add Comment

  • Är verksamheten nedlagd?
    Känns som bloggen e död…

    • Hej Hasse!

      Verksamheten är aktiv i allra hösta grad. Däremot har vi extremt dåligt med tid att uppdatera bloggen och hemsidan på grund av mycket jobb vilket i och för sig är väldigt roligt!

      Ha det gott!

  • Snygga hemsidor. kollade i portfolio. riktigt grymt!
    höres, ha de grymt!
    niklas

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.